Hva betyr det å varsle og hvordan varsler du?
Å varsle betyr å si ifra eller advare om kritikkverdige eller ulovlige hendelser eller handlinger.
Målet med å varsle er å si ifra til en person som kan gjøre noe med det som har skjedd, ivareta personen som eventuelt er blitt utsatt for noe kritikkverdig, og stoppe at det skjer igjen.
Det er viktig at du sier ifra der hendelsen har skjedd. Det vil si at du bør si ifra direkte til en ansvarsperson eller leder for den aktiviteten du er med i eller arrangement du har deltatt på.
Du kan si ifra skriftlig via varslingsskjema, over telefon eller ved personlig møte. Om du velger å si ifra muntlig, anbefaler vi uansett at du selv fyller ut skjema for varsling slik at du forklarer med egne ord hva som har skjedd. Lenke til varslingsskjema finner du her.
Hva bør du tenke på når du varsler?
Det er viktig at du som varsler føler deg trygg. Her er noen råd og tips når du skal varsle.
Ønsker du rådgivning om å varsle, enten i forkant eller underveis, ta kontakt med oss her.
Hva skjer når du har sendt inn varselet?
Etter at du har sendt inn et varsel, vil saken bli tildelt til to av våre saksbehandlere for varslingssaker. Du har mulighet til å kommunisere med dem gjennom hele behandlingen. Om du ikke hører noe innen 7 dager, ta gjerne kontakt med oss for å være sikker på at varselet er mottatt.
Vi mottar alle varslingssaken gjennom løsningen Mitt Varsel. Når varsel sendes inn er det vår administrator (daglig leder: Anders Engerud) som er den som vil ta i mot varselet. Om du ønsker at første mottaker skal være en annen person, ta kontakt med oss over telefon, 954 70 352.